Dat kan ik toch niet was een gedachte die regelmatig bij mij opkwam en nog wel eens de kop op kan steken. Ik had er altijd heel veel last van en het weerhield mij ervan op allerlei vlakken te genieten van het leven en te laten zien wie ik ben.

Als kind had ik dit ook al

Toen ik nog een kind was had ik deze gedachtes ook al. Vaak zei ik tegen mijzelf dat kan ik niet…. Dat durf ik niet….. Ik ging veel dingen uit de weg en deed het dan maar gewoon niet.
Ik had bijvoorbeeld in groep 8 graag een grote rol in de musical gehad, maar heb dit niet gezegd tegen de meester want wat als het niet lukte… En dus had ik een hele kleine rol met maar 1 zin.
Bij de hockey had ik graag wat meer willen scoren maar ik durfde niet te laten zien wat ik allemaal kon……want wat als ik mis schoot en we de wedstrijd verloren. En dus stond ik vaak opgesteld in de verdediging.

Onzekerheid door negatieve gedachtes

Die negatieve gedachtes kunnen kinderen ook hebben. Ze doen dit niet bewust. Maar het belemmerd hun wel om te doen wat ze graag willen doen. Ze worden er onzeker van en doordat je in bepaalde situaties zo onzeker bent komen er alleen maar meer van die negatieve gedachtes.
“Zie je wel ik kan het echt niet!” “Wat een schijterd ben ik toch!”

Ik heb geleerd om te denken ik ga het gewoon doen!

Eind vorig jaar was ik er klaar mee. Ik wilde mijzelf niet steeds laten weerhouden door die gedachtes in mijn hoofd. Ik wilde ook eens laten zien dat ik wel degelijk wat kan! Laten zien wat ik allemaal in huis heb! Dus zocht ik op internet en vond ik een coach. Zij heeft mij geholpen om al de belemmerende, niet helpende gedachtes in kaart te brengen en daar zijn we vervolgens mee aan de slag gegaan. De niet helpende gedachtes hebben plaats gemaakt voor helpende gedachtes.
En wat heerlijk is dat! En hoe fijn is het nu om te bouwen aan mijn praktijk en te denken “Ik ga dit gewoon doen en ik kan het!”

Kinderen leren snel

Ook kinderen kan je leren om de negatieve gedachtes die ze hebben om te zetten in positieve gedachtes. Die positieve gedachtes noemen we helpende gedachtes. Dit doe ik in mijn praktijk ook vaak. Ik kijk samen met het kind naar de situaties waar het kind moeite mee heeft en welke gedachtes daar dan bij horen, we bekijken of ze negatief of positief/ helpend zijn. Als de gedachtes negatief zijn gaan we ze vervolgens omzetten in helpende gedachtes. En oefenen we in verschillende situaties om dit toe te passen.
Prachtig om te zien dat kinderen dit vaak heel snel oppakken en het zich eigen maken. En een stukje onzekerheid wordt een stukje zelfverzekerdheid!